Jongeren Challenge

xx

Stel je vraag aan de wetenschap over de toekomst na corona. Wat moet de wetenschap onderzoeken? We willen het graag van jou horen!

Weet je nog dat Rutte een paar weken geleden de oproep deed aan jongeren om in actie te komen? Om na te denken over de toekomst van het land? Dacht je toen: ‘Ik heb een goed idee, maar wat moet ik ermee doen? Kan ik Rutte appen?’. Zijn telefoonnummer hebben we niet, maar wij kunnen je op een andere manier op weg helpen.

Vijf wetenschappers gaan jongeren die toffe ideeën of vragen hebben helpen. Zij snakken naar jullie creatieve denkkracht en jullie kunnen gebruik maken van hun kennis en ervaring! Heb jij een vraag over hoe het nu verder moet na Corona? Laat het onderzoeken door een wetenschapper. Check de profielen van de wetenschappers hieronder en stel je vraag via dit formulier. Elke wetenschapper selecteert de vraag die ze het meest belangrijk vinden om nu te onderzoeken.

Als jouw vraag uit wordt gekozen, mag je als je kunt en wilt op 8 juli samen met de wetenschapper aanschuiven bij de talkshow. Tijdens deze talkshow vertel jij hoe je op je vraag bent gekomen en legt de wetenschapper uit hoe hij of zij het onderzoek gaan opzetten.

Hoor ik nou al hersens kraken? Ik hoop het! Want dat betekent dat jij je in wil zetten voor de toekomst van ons land. Kijk hieronder naar de profielen van de wetenschappers, en stel je vraag!

xx

Stel al je vragen!

  1. Over de gevolgen van de coronacrisis voor kinderen en jongeren

Ton Liefaard, Hoogleraar Kinderrechten van de Universiteit Leiden i.s.m. UNICEF

Ton Liefaard

Ton Liefaard is op zoek naar vragen van jongeren die vanuit hun eigen ervaring weten welke problemen er ontstaan zijn door de coronacrisis, welke oplossingen er nodig zijn en wat we kunnen leren voor de toekomst. Ton Liefaard is hoogleraar kinderrechten en werkt veel samen met UNICEF. Ton Liefaard gaat aan de slag met vragen over de invloed die de coronamaatregelen hebben gehad op het leven van Nederlandse kinderen en jongeren. Hoe kunnen we voorkomen dat bepaalde kinderen en jongeren harder worden geraakt dan anderen? Denk hierbij aan vragen over kinderrechten, school, armoede, jeugdhulp, jeugdstrafrecht, onveiligheid of geweld.

Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stel deze vraag hier. 

  1. Over een duurzame levensstijl na de coronacrisis

Reint Jan Renes, HvA lector Psychologie voor een Duurzame stad. 

Door de coronacrisis zijn we ons in een korte tijd heel anders gaan gedragen. We leerden onszelf aan om in onze ellebogen te hoesten en niezen en regelmatig handen wassen werd binnen no time een gewoonte. En door Corona zijn we ons klimaatvriendelijker gaan gedragen: we vliegen nu minder en doen minder impulsaankopen. Hierdoor is er minder CO2-uitstoot. Andere veranderingen zijn juist weer niet duurzaam. Zo zijn we meer online gaan bestellen en kopen we meer hygiënische wegwerpproducten zoals schoonmaakdoekjes en mondkapjes.

Reint Jan Renes wil graag aan de slag met vragen van jongeren die hier mee te maken hebben. Vragen als: Hoe komt het dat we ons gedrag tijdens een crisis ineens zo snel aan kunnen te passen? Kunnen we iets verzinnen waardoor we ons klimaatvriendelijk gedrag net zo snel aan kunnen leren als het niezen in je elleboog? En wat kunnen we doen om ons duurzame gedrag vol te blijven houden als de coronacrisis voorbij is? De winnende vragensteller gaat samen met Reint Jan en zijn collega’s een onderzoek opzetten. Zo kun je echt een verschil maken.

Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stel je vraag hier.

  1. Over wat we nú kunnen doen voor een betere toekomst na de coronacrisis

Eveline Crone, Suzanne van de Groep en Renske van der Cruijssen, Erasmus Universiteit Rotterdam en SYNC Lab 

De corona maatregelen hebben het leven van jongeren en kinderen veel veranderd. Als jongere heb je behoefte om de wereld te ontdekken, veel nieuwe vrienden te maken en om iets goeds te doen voor je omgeving, hoe klein ook. Dat zag je ook tijdens de coronacrisis, waar er in rap tempo allerlei initiatieven zijn opgezet. Van kleine dingen als boodschappen doen voor de (oudere) buurvrouw, tot grotere initiatieven waarbij voedselpakketten worden gemaakt en verspreid door jongeren.

Eveline Crone doet samen met haar collega’s Renske van der Cruijsen en Suzanne van de Groep onderzoek naar hoe de hersenen zich ontwikkelen en hoe dat invloed heeft op wat we denken en doen in de maatschappij. Eveline en haar collega’s zijn daarom op zoek naar jongeren die ideeën en vragen hebben over hoe jongeren meer betrokken kunnen worden bij wat we nú kunnen doen om stráks beter uit deze crisis te komen. Wat voor kansen zijn er om gezamenlijk meer te bereiken? Hoe kunnen we op een slimme manier het schoolsysteem beter maken? Kunnen we via een virtuele stad meer voor andere betekenen? In wat voor wereld willen jongeren zelf het liefst wonen?

Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stel je vraag hier.

4. Over crisissituaties van vroeger en nu

Beatrice de Graaf en Nikki Sterkenburg van de Universiteit Utrecht 

Waar maak jij je zorgen om tijdens de coronacrisis of juist straks na de coronacrisis? Uit onderzoek blijkt dat gevoelens van angst minder worden als je weet dat mensen vroeger ook gevaar liepen door ziektes, rampen en oorlog, maar dat deze mensen daar ook weer bovenop zijn gekomen. Historici Beatrice de Graaf en Nikki Sterkenburg weten alles over crisissituaties van vroeger en nu. Bijvoorbeeld: Hoe pak je een crisis aan en welke oplossingen zijn er? Wat kunnen we leren over de omgang met crisis vroeger, van rampen en ziektes tot terroristische aanslagen? Wat kunnen we van het verleden leren over omgang met onveiligheid, crisis en onzekerheid?

Wil jij weten of jouw zorgen terecht zijn? Dan ben hier je bij Beatrice en Nikki aan het goede adres.

Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stel je vraag hier.

  1. Over de corona-samenleving en (kwetsbare) jongeren

Odilia Laceulle van de Universiteit van Utrecht

Het leven van jongeren kan soms behoorlijk intens zijn, er gebeurt zoveel op school, thuis, met vrienden. En nu al helemaal. Dat terwijl je kindertijd en jeugd veel invloed heeft op je verdere leven: op je psychologische gezondheid, maar ook op sociaal gebied wat betreft school en werk. Odillia Laceulle doet onderzoek naar hoe een kwetsbare situatie, zoals de huidige tijd, je functioneren in de toekomst beïnvloedt.

Begrijpen hoe de levens van jonge mensen veranderd is door de coronacrisis en sociale afstand is belangrijk om te weten hoe we geestelijke gezondheidszorg, school en sociaal beleid beter kunnen maken. Samen met Reinier van Arkel, GGD Hart voor Brabant en Koning Willem I college verricht Odilia daarom de komende maanden onderzoek naar de impact van sociale afstand op de psychologische gezondheid van (kwetsbare) jongeren. We willen graag van jou weten welke vragen en zorgen jij hebt op het gebied leren, werken en vriendschappen tijdens of straks na corona.

Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stel je vraag hier.