Kunnen wearables helpen om pesten en stress tegen te gaan?

Zo meteen voor de klas een spreekbeurt houden, een tentamen maken waar veel vanaf hangt of straks weer die verschrikkelijke pestkop tegenkomen op het schoolplein. Stress kun je op allerlei momenten hebben. Ook als scholier. Psychofysioloog Anne-Marie Brouwer werkt bij TNO en doet hier samen met de Tilburgse universiteit en Universiteit Twente onderzoek naar.

Wat voor onderzoek doe je precies?

“We hebben een test gedaan met negentig leerlingen van veertien en vijftien jaar op middelbare scholen. Ze hebben een dag met ‘wearables’ gelopen: een band om hun borst die de hartslag meet. Ook hadden ze plakkertjes aan de binnenkant van hun hand en een kastje aan hun pols dat meet hoeveel ze zweten. Ze kregen ook vragen over hoe veel stress ze op een bepaald moment hadden. Nu zijn we die gegevens aan het analyseren.”

We proberen stress over pesten terug zien in onze metingen

Hoe doen jullie dat?

“We vergelijken de momenten dat ze een hoge hartslag hadden en veel zweetten met het lesrooster en wat een leerling gezegd heeft op een bepaald moment. Het lastige is dat andere dingen dan stress hartslag en zweten ook beïnvloeden. Hartslag gaat bijvoorbeeld omhoog door beweging. Ook kan er ruis zijn in de metingen door bijvoorbeeld verschuiving of druk op de wearables.”

Wat is het doel van het onderzoek?

“We onderzoeken of wat iemand zegt overeenkomt met de metingen. Als iemand ons bijvoorbeeld verteld heeft gepest te worden, proberen we het moment dat de stress daarover begint terug zien in de metingen. Uiteindelijk hopen we met dit onderzoek inzicht te krijgen in de individuele verschillen. Scholen kunnen hun maatregelen tegen stress en pesten dan beter laten aansluiten.”

Moeten alle scholen deze wearables gebruiken?

“Nee. De een wil wel gevolgd worden en de ander niet. Daarnaast moeten we eerst zien of het goed werkt. Je kunt tegenwoordig ook horloges kopen die claimen dat je stress kunt meten, maar zo eenvoudig is het dus niet.”